Go to content

Kąt nachylenia bootboardu i nachylenia buta narciarskiego w przód

Ramp angle (kąt bootboardu) i forward lean (kąt nachylenia cholewki w przód) w butach narciarskich.

Obejrzyj nasz film lub przeczytaj poniższy wpis jeśli nie masz pewności czy masz prawidłowo ustawione kąty w butach.

Po czym poznać czy mam dobrze ustawiony kąt bootboardu i cholewki?

Ciężko to stwierdzić na pewno nie widząc Cię w butach narciarskich, lub podczas jazdy lub zwyczajnie nie wykonując pomiarów i analizy Twoich nóg. Postaram się jednak wymienić kilka sytuacji w których często chodzi o nieodpowiednie dopasowanie kątów do indywidualnych potrzeb narciarza.

  1. Miałeś wiele par butów narciarskich i żadne z nich nie były komfortowe. Nie pomagało wykonanie wkładek, modyfikowanie skorupy lub buta wewnętrznego
  2. Bierzesz udział w szkoleniach narciarskich, ale Twoje umiejętności nie podnoszą się i powielasz cały czas te same błędy.
  3. Buty wydają się być nieźle dopasowane, ale zawsze unosi Ci się pięta i czujesz się niestabilnie
  4. Jesteś w dobrej formie fizycznej a mimo to czujesz dość szybko ogromne pieczenie mięśni ud.

Jeśli, któraś z tych sytuacji opisuje Twoje narciarstwo to możliwe, że ten wpis jest właśnie dla Ciebie.

Gdzie są te kąty?

Bootboard to platforma pod linerem na której stoisz, taka podłoga w bucie narciarskim. Jest to kawałek tworzywa sztucznego, przeważnie można go łatwo wyjąć. W butach marketowych często go nie ma lub nie nadaje się do modyfikacji. Bootboard jest pochyły tak, że pięta stoi wyżej niż przodostopie i to jest właśnie ramp angle. Czyli stoisz w butach narciarskich na mały „obcasie”.

Kąt pochylenie buta w przód widać gdy patrzymy na nie z boku. Górna część skorupy (kołnierz skorupy) jest pochylona do przodu o kilkanaście stopni.

Jaki wpływ na postawę w butach narciarskich mają kąty w butach narciarskich?

Żeby stanąć komfortowo w butach narciarskich stopa musi się zgiąć grzbietowo. Czyli goleń musi pochylić się o taki kąt jaki jest w konkretnym modelu.

Jaki to ma wpływ na jazdę przedstawię na trzech przykładach narciarzy. Przyjmijmy, że wszyscy jeżdżą w butach o kącie nachylenia bootboardu 5 stopni i chodzi nachylenia w przód 15 stopni.

  1. Pierwszy narciarz może zgiąć goleń o 15 stopni zanim jego pięta zacznie odrywać się od podłoża. Oznacza to, że może swobodnie stanąć w tych butach narciarskich. Czuje on podobny nacisk na piętę i przodostopie, oraz na piszczel i łydkę a jego pięta cofnięta jest na swoje miejsce. Jego środek ciężkości jest dokładnie nad środkiem narty. Jest to dobry punkt wyjścia, żeby kontrolować nacisk na przednią i tylną część narty. Ten narciarz może swobodnie inicjować skręt a w fazie sterowania skrętem pogłębiać zgięcie goleni.
  2. Drugi narciarz może zgiąć goleń jedynie o 5 stopni żeby nie oderwać pięty od podłoża. Można zatem przypuszczać, że jeździ w za dużych butach, dlatego że nie mogąc wykonać takiego zgięcia jaki wymaga ten model butów jego piąta nie jest cofnięta na miejsce jej przeznaczone. Między piętą a skorupą jest pusta przestrzeń. W dobrze dobranych butach jego palce naciskałyby mocno na koniec buta lub byłyby nawet podkurczone. Dlatego wybrałby by buty o rozmiar lub dwa za duże. Pozycja takiego narciarza daleka jest od ideału. Stoi on głównie na pięcie, sylwetka odchylona jest do tyłu, co tworzy nacisk na łydkę. Przez to, że stopa ustawiona jest w nienaturalnie, taka osoba prawdopodobnie czuje wiele punktów nacisku np. na kostkę, k. Łódkowatą i podbicie. Narciarz numer 2 dociąża mocno tył narty a przód prawie wcale nie pracuje. Jego pozycja powoduje też bardzo szybkie zmęczenie mięśni ud. Ten narciarz mógłby mocniej dociążyć przód narty, jednak żeby jego sylwetka przesunęła się do przodu mimo braku dostatecznego zgięcia w stawie skokowym musi oderwać piętę od podłoża. Jadąc w takiej pozycji mocno obciąża przodostopie, które szybko zaczyna boleć. Ból pojawia się również w podeszwowej części stopy oraz łydce. Jazda w takiej pozycji nie wygląda wcale lepie.
  3. Trzeci narciarz może zgiąć bardzo mocno nogę w przód zanim oderwie piętę od podłoża. Może on zatem komfortowo stanąć w tych butach narciarskich, jednak problem pojawia się podczas jazdy. Do efektywnego sterowania nartami potrzebujemy wygenerować odpowiednie napięcie na ścięgnie achillesa. Dzieje się to właśnie gdy zginamy goleń w przód. Trzeci narciarz musi bardzo mocno pochylić nogi żeby uzyskać to napięcie. To co dzieję się podczas jazdy w omawianych butach to duży nacisk na piszczeli i ich odgniecenie, pięta mocno dociska do tyłu skorupy a przodostopie nadmiernie obciąża przednią część buta. Sylwetka narciarza wygląda tak, że mocno zgina on nogi w kolanach, nadmiernie pochyla tułów do przodu i wypina biodra do tyłu. Chce on w ten sposób zachować równowagę w sytuacji gdy but nie daje stabilności. To też nie jest dobra pozycja do jazdy.

Jak widać przy doborze butów warto wziąć pod uwagę nie tylko kształt i rozmiar stopy ale też jej biomechanikę. W omawianych przykładach tylko pierwszy narciarz miał odpowiednio dobrane buty z właściwie ustawionymi kątami. Pozostali potrzebowali albo innych modeli butów albo ich modyfikacji. Odpowiednie ustawienie tych kątów jest ważne zarówno dla komfortu jak i właściwego rozłożenia ciężaru w płaszczyźnie strzałkowej (przód – tył). Taka stabilna postawa zaowocuje pewnym prowadzeniem nart i dociążenia ich na całej długości.

Jak sprawdzić czy mam dobrze ustawione kąty w swoich butach narciarskich.

  1. Stań w butach narciarskich bokiem do lustra w najbardziej naturalnej dla Ciebie pozycji. Przesuwaj całą sylwetkę do przodu i do tyłu, obserwuj ją czy przypomina postawę 1 narciarza czy może dwóch pozostałych. Wyczuj jak podczas tych ruchów zachowuje się Twoja stopa i co czujesz w środku buta. Może unosi Ci się pięta, albo nadmiernie zginasz nogi w przód a mimo to nie czujesz, że Twoje łydki są napięte.
  2. Jeszcze lepiej obejrzeć swoje nagranie z jazdy na nartach i wtedy ocenić sylwetkę. Można też taki film omówić z instruktorem, który oceni czy Twoja pozycja jest stabilna czy może dociążasz bardziej przód lub tył narty.
  3. Jeśli ciężko ocenić Ci to samemu udaj się do bootfittera, który różnymi sposobami sprawdzi czy potrzebujesz modyfikacji swoich butów w tym zakresie.

Jeśli zainteresował Cię nasz wpis o kątach w butach narciarskich. Polecam Ci przejrzeć również wcześniejsze. Obserwuj też naszą stronę i nasz fan page na Facebooku tam również zamieszczamy pojawiające się nowe treści.

 

Transkrypcja:

– Co to jest bootboard i dlaczego jego kąt nachylenia jest ważny?

Cześć, tu Michał ze Ski Fanatic. W dzisiejszym odcinku poruszam bardzo ciekawy temat, jakim jest kąt nachylenia boodboardu i kąt nachylenia górnej części skorupy w przód. Być może miałeś już wiele par butów narciarskich, ale żadna z nich nigdy nie była komfortowa. Albo brałeś udział w wielu szkoleniach, a mimo to Twoje umiejętności nie podnoszą się. Może podczas jazdy zawsze unosi Ci się pięta? Albo zwyczajnie czujesz się niestabilnie. A bywa też tak, że osoby dbające o formę na co dzień podczas jazdy czują szybko ogromne pieczenie mięśni ud. Jeśli któraś z tych sytuacji opisuje Twoje narciarstwo, to dzisiejszy odcinek może dotyczyć właśnie Ciebie. Zacznijmy od tego, co to jest bootboard.

– Jak kąt nachylenia bootboardu wpływa na komfort i kontrolę podczas jazdy na nartach?

Bootboard to platforma, na której stoisz. Taka podłoga w bucie narciarskim. Znajduje się on pod butem wewnętrznym. Widać wyraźnie, że jest pochyły, czyli pięta stoi wyżej niż w przodostopie i to jest właśnie kąt nachylenia butboru. Natomiast kąt nachylenia górnej części skorupy w przód widać bez rozkładania buta na części, widać, że but nie jest tutaj prosty. Żeby stanąć stabilnie i komfortowo w bucie narciarskim, Stopa musi się zgiąć grzbietowo, czyli goleń musi się zgiąć o taki kąt, jaki jest w danym modelu.

– Dlaczego kąt nachylenia buta narciarskiego w przód ma znaczenie dla Twojej techniki jazdy?

Wyjaśnię to na przykładzie trzech narciarzy. Wszyscy jeżdżą w butach o kącie nachylenia w przód 15 stopni, kącie nachylenia bootboardu 5 stopni, czyli ich buty wyglądają tak. Tu mamy… 5 stopni. Tutaj mamy 15 stopni. Czyli ich noga musi się zgiąć o 10 stopni, żeby w ogóle komfortowo móc stać w tym bucie narciarza. Pierwszy narciarz może zgiąć goleń o 15 stopni, zanim jego pięta zacznie odrywać się od podłoża. Oznacza to, że może w tych butach stanąć komfortowo.

– Jakie problemy mogą wynikać ze źle dobranego kąta nachylenia bootboardu?

Czuje podobny nacisk na piętę, jak i na przodostopie. Jego pięta cofnięta jest na swoje miejsce. Czuje też podobny nacisk na piszczel i na łydkę. A środek ciężkości jest dokładnie nad środkiem narty. Jest to dobry punkt wyjścia do tego, żeby kontrolować nacisk na przednią i tylną część narty. Może też on swobodnie inicjować skręt, a w fazie sterowania skrętem poogłębiać zgięcie goleni. I tak to właśnie powinno wyglądać.

– Kiedy warto rozważyć zmianę kąta nachylenia bootboardu w butach narciarskich?

Drugi narciarz może zgiąć goleni jedynie o 5 stopni, zanim zacznie odrywać piętę od podłoża. Można przypuszczać, że jeździ w za dużych butach. A to dlatego, że nie mogąc zgiąć goleni o taki kąt, jaki wymaga but, jego pięta nie jest w stanie cofnąć się na swoje miejsce i między piętą a skorupą tworzy się pusta przestrzeń. Oznacza to jednocześnie, że jego palce będą dobijały do końca buta. co powoduje ból albo nawet, że palce będą podkurczone. Dlatego prawdopodobnie weźmie on o rozmiar albo dwa rozmiary za duże buty. Stoi on głównie na pięcie, a buty dociskają mocno łydkę. Przez to, że stopa nie jest na swoim miejscu, prawdopodobnie będzie on czuł dużo punktów nacisku, np. na podbicie, kostkę, kość łódkowatą. Jego sylwetka, jak widać, daleka jest od ideału, jest mocno wychlona do tyłu, co powoduje duże obciążenie mięśni łód i szybkie ich męczenie. Naciska on też głównie na tył narty, przez co przód w ogóle nie pracuje. Oczywiście może on przyjąć inną pozycję, jednak żeby to zrobić musi unieść piętę, dlatego że nie jest w stanie zgiąć. goleń dalej w przód. Jadąc w tej pozycji mocno obciąża przodostopie, co powoduje jego ból i też ból podyszwowej części stopy. Łydka też bardzo szybko się męczy, a w tej pozycji narty wcale nie skręcają lepiej.

– Jakie są dostępne opcje regulacji kąta nachylenia bootboardu i nachylenia w przód?

Trzeci narciarz bardzo mocno może zginać goleń w przód, zanim oderwie piętę od podłoża. Oznacza to, że może on komfortowo stanąć w tych butach narciarskich Jednak problem pojawia się podczas jazdy. Żeby efektywnie skręcać, musimy wygenerować odpowiednie napięcie na ścięgniach Achillesa. Robimy to przez zgięcie goleni w przód. Omawiany narciarz przez swoją bardzo dużą ruchomość musi mocno pochylić goleń w przód, żeby wygenerować to napięcie.

– Jak sprawdzić, czy masz prawidłowo ustawione kąty w swoich butach narciarskich?

I co się dzieje podczas jazdy w omawianych butach? Mocne pochylenie goleni w przód powoduje duży nacisk na piszczeli, co też może powodować ból. Pięta dociska do tylnej części skorupy, a przodostopie nadmiernie obciąża przednią część buta. Ta sylwetka, czyli mocne pochylenie podłudzi, musi być zrekompensowana przez zgięcie kolan, bardzo mocne. i też nadmierne pochylenie tułowia w przód. To też nie jest dobra sylwetka do jazdy. Jak widać przy doborze butów warto wziąć pod uwagę nie tylko kształt stopy, ale też jej biomechanikę. W omawianych przeze mnie przykładach tylko pierwszy narciarz miał odpowiednio dobrane buty z odpowiednimi kątami.

– Dla kogo jest odpowiednia regulacja kąta nachylenia bootboardu?

Pozostali potrzebowali albo innych modeli butów, albo ich modyfikacji. Mam nadzieję, że teraz rozumiecie, że jest to bardzo ważne i dla komfortu, i dla dobrego rozłożenia ciężaru ciała przód-tył. Bo to z kolei zaowocuje pewnym prowadzeniem nart i dociążenia ich na całej długości.

Jeśli dalej nie jesteś pewien, czy masz odpowiednio ustawione buty pod tym względem, możesz stanąć w butach narciarskich, bokiem do lustra. i obserwować swoją sylwetkę, jak ona się zmienia, gdy przesuwasz cięża ciała do przodu i do tyłu. Czy przypomina ona bardziej sylwetkę pierwszego narciarza, czy dwóch pozostałych? Czy może unosić się pięta? Albo idąc do przodu nadmiernie zginasz kolana i pochylasz tyłów do przodu.

– Jak różne kąty nachylenia mogą wpływać na różne style jazdy i poziomy zaawansowania narciarzy?

Możesz też obejrzeć swoje nagrania z wyjazdów narciarskich. i zobaczyć jak wygląda Twoja jazda. Możesz omówić też to z instruktorem. On na pewno powie Ci, czy Twoja sylwetka jest stabilna, czy może dociążasz bardziej tył albo przód narty. Jeśli nie masz takiej możliwości, możesz też udać się do bootfitera, który różnymi sposobami może sprawdzić, czy potrzebujesz modyfikacji swoich butów, czy potrzebujesz innego ustawienia kątów. Mam nadzieję, że temat był równie ciekawy, jak go zapowiadałem.

Jeśli tak, to lajkujcie, komentujcie. Dzielcie się swoimi doświadczeniami, zadawajcie pytania, będę na nie odpowiadał. A może znasz osobę, która zawsze narzeka na swoje buty narciarskie, albo chce podnieść swoje umiejętności i bardzo się stara, ale jej to nie wychodzi. Udostępnij jej ten film, być może tu znajdzie odpowiedź, dlaczego tak się dzieje. Cześć!

Autor
Michał Małecki

Założyciel i właściciel sklepu narciarskiego Ski Fanatic od 2008 roku. Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego kierunek Wychowanie Fizycznego. Narciarz od 7 roku życia. Na studiach zdobył stopień instruktora narciarstwa i stopień pomocnika instruktora PZN. Bootfitter z wieloletnim doświadczeniem.

Inne artykuły z tej kategorii

Buty narciarskie wykonywane na zamówienie.

Czemu uważam te buty za wyjątkowe? Co wyróżnia je spośród innych butów narciarskich na miarę? Jak odbywa się proces wykonania Dalebootów dla klienta? W tekście poniżej znajdziesz odpowiedzi na te […]