BUTY NARCIARSKIE NA MIARĘ DALEBOOT

Marka DaleBoot powstała w 1969 roku i koncentruje się wyłącznie na produkcji wysokiej jakości butów narciarskich na miarę. W ciągu ponad 45 lat pracy, producent zgłosił 14 różnych patentów, które uczyniły ten produkt wyjątkowym. Jednym z pierwszych patentów był wtryskowy but wewnętrzny (numer patentu 3,581,412). Jednak marka odeszła od tej technologii, ponieważ na rynku pojawiły się nowocześniejsze materiały, które pozwalają na wykonywanie bardziej komfortowych, lepiej dopasowujących się i cieplejszych butów wewnętrznych.

Wystarczy powiedzieć, że wybór jednego spośród trzech dostępnych linerów i spersonalizowany kształt skorupy dają uczucie równomiernego obejmowania stopy co pozwala krwi na swobodny przepływ i utrzymanie stałej temperatury stóp. Wszystkie innowacje, które wprowadza DaleBoot, mają rozwiązywać autentyczne problemy, z jakich narciarze doświadczają podczas jazdy na nartach.

Czy wiesz, że…

Skorupę dopasowujemy w 100% do twoich indywidualnych cech anatomiczny. Jest to możliwe dzięki wysokiej klasy linerom, które gwarantują idealne dopasowanie. Właśnie to rozwiązanie sprawa, że będziesz lepiej jeździć. Myślisz, że to niemożliwe? Oprócz pełnej customizacji, przeprowadzamy gruntowną analizę twojej postawy. Następnie wprowadzamy odpowiednie ustawienia, tak żeby uzyskać neutralną postawę w płaszczyźnie czołowej oraz strzałkowej (neutralne ustawienia na boki, oraz przód-tył). Jeśli chcesz wiedzieć więcej na ten temat, przeczytaj o ustawieniu cantingu oraz indywidualnej wkładki.

CUSTOMIZACJA

Cały proces wykonania butów narciarskich na wymiar rozpoczyna się od zebrania pomiarów podudzia, stopy i biomechanicznych funkcji stopy. Określane są wszelkie deformacje i miejsca, które mogłyby stwarzać problem z dopasowaniem.

Żeby osiągnąć optymalną postawę w butach, wykonujemy szereg testów, które ruchomość stawu skokowego, elastyczność łuku podłużnego oraz poprzecznego stopy, ustawienie pięty pod kątem pronacji supinacji podczas zgięcia stawu skokowego.

Podczas pierwszego spotkania wykonujemy pomiary: bierzemy pod uwagę długość stopy, długość łuku podłużnego oraz szerokość stopy. Te trzy elementy mierzymy zarówno w obciążeniu, jak i odciążeniu. Kolejne trzy pomiary to obwód łydki w dwóch miejscach oraz obwód mierzony wokół pięty i grzbietowej części stopy.

Przeprowadzamy również wywiad, który pozwoli nam ustalić poziom twoich umiejętności, gdzie i jak lubisz jeździć i czego oczekujesz od nowych butów. Wybór konkretnego modelu zależy od wyników wcześniejszych pomiarów oraz informacji jakie od ciebie uzyskamy.

Wszystkie pomiary są analizowane przez techników w DaleBoot. Następnym krokiem jest dopasowanie skorupy do długości, szerokości oraz objętości stopy i podudzia. Skorupa musi również kompensować wszelkie deformacje, miejsca narażone na ucisk przez zgrubienia kostne itd. Daleboot jako jedyny producent butów narciarskich stosuje do produkcji skorup wyłącznie oryginalny nie przetworzony plastik, tani plastik z recyklingu, który nie daje takich możliwości dopasowania buta do nogi. Kształt skorupy butów DaleBoot się nie zmienia i pozostaje dopasowany do kształtu twojej stopy i podudzia.

Gdy skorupa jest już gotowa, zapraszamy cię na drugą wizytę, podczas której ustawimy canting, uformujemy but wewnętrzny oraz ustawimy odpowiednio wkładkę DaleBoot (pod linerem).

Na miejsca, które mogą powodować ucisk, nakładamy gęstą piankę. Podczas formowania butów wewnętrznych pozostawi ona odpowiednio dużo przestrzeni na wszelkie odciski, deformacje i zgrubienia kostne. Botki są w pełni termoformowalne, skonstruowane specjalnie dla DaleBoot przez markę Intuition. Ultralon to jedyny materiał na świecie, który jest w stanie po uformowaniu odtworzyć i „zapamiętać” kontury twoich stóp i podudzia. Przewagę tych butów wewnętrznych nad innymi rozwiązaniami gwarantują ich wyjątkowe właściwości utrzymywania ciepła. Ponadto są bardzo lekkie i niezwykle łatwe do założenia. Jeśli twoja stopa zmieni kształt, but wewnętrzny można ponownie uformować.

Ostatnim, ale niezwykle istotnym elementem całego procesu, jest ocena ustawienie narciarza w płaszczyźnie czołowej. Sprawdzamy, pod jakim kątem ustawiona jest narta, gdy stoisz w pozycji neutralnej. Jeśli znamy ten kąt, możemy wymienić element podeszwy butów, tak aby skompensować różnicę tak abyś stał płasko na nartach. Ten zabieg gwarantuje niezwykłe rezultaty w całej postawie podczas jazdy na nartach, łatwiejsze krawędziowanie, lepszy przekaz sił na nartę oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia kontuzji.

VFF – Variable Forward Flex

Najpopularniejszy model DaleBoot dla narciarzy, którzy potrzebują większego zakresu zgięcia cholewy w przód. Podobnie jak model Pro oraz ST, są to buty narciarskie na wymiar całkowicie dopasowane do stopy oraz podudzia. Cholewa wykonana jest z bardzo twardego plastiku (Poliuretan TPU 60D w skali Shora), ustawiona wyjściowo pod kątem 12 stopni (jej maksymalny kąt zgięcia w przód wynosi 27 stopni). Cholewa przymocowana jest do dolnej części skorupy w 4 miejscach, gdyż w ten sposób zapewnia optymalne dopasowanie się do płaszczyzny ruchu stawu skokowego.

Prawidłowe ustawienie kostki uzyskujemy przez odpowiednie dostosowanie regulowanej wkładki oraz przez wykonanie w pełni spersonalizowanej wkładki Sidas. Właściwa praca stawu skokowego jest istotna dla odpowiedniego przenoszenia sił z nogi na buta a następnie na nartę. Gdy staw skokowy jest optymalnie ustawiony a ruch pokrywa się z ruchem cholewy VFF, przenosimy całą siłę na właściwą krawędź, tym uzyskujemy lepsze trzymanie krawędzi i po prostu jeździmy lepiej.

Dolna część skorupy

Wykonana jest z plastiku o jeszcze wyższej twardości niż cholewa (Poliuretan TPU 69D w skali Shora). Plastik podobnej twardości stosuje się w butach zawodniczych. Dzięki takim materiałom but jest bardzo stabilny i można go dostosować do stopy każdego narciarza. Skorupę można rozciągnąć na długość do 2 cm, na szerokość od 4 do 15 mm, a przestrzeń na palce podnieść o 7 mm. DaleBoot jako jedyny producent stosuje tak wysokiej jakości plastik a efektem tego jest niezwykle lekka a przy tym wytrzymała skorupa, którą można modyfikować przez wiele lat użytkowania buta.

W butach DaleBoot warto zwrócić uwagę także na trzyczęściowy język i system domknięcia podbicia. Eliminuje miejsca ucisku wzdłuż podbicia, gdyż w okolicach języka, w miejscu zgięcia buta oraz podbiciu zastosowano różnorodne gęstości plastiku. Warstwy z coraz miększego plastiku eliminują możliwość zgniatania stopy przez skorupę oraz ucisku nerwów, co często występuje w butach o tradycyjnej konstrukcji (overlap) i czterech klamrach. Ucisk na podbicie jest najczęstszą przyczyną marznących stóp, drętwienia i bólu. Rozwiązanie oferowane przez DaleBoot zwiększa komfort, ułatwia zakładanie i zdejmowanie buta oraz eliminuje punkty nacisku.

Canting

Podeszwa buta jest zaprojektowana tak, że jej przednia i tylna część są dostosowane do ustawiania cantingu przez zamontowanie elementów podeszwy o wymaganym kącie. Precyzyjne ustawienie cantingu pozwala na uzyskanie neutralnej pozycji na nartach, równomierne dociążenie krawędzi i skuteczniejsze przenoszenie siły z buta na nartę. Jest to niezwykle istotny element całego dopasowania buta, gdyż pozwala na równomierne rozłożenie masy narciarza nad nartami. Przykładowo, osoba o nogach szpotawych najprawdopodobniej będzie obciążać mocniej zewnętrzne krawędzie nart i co naturalne trudniej będzie dociążyć nartę zewnętrzną skrętu. Istotne jest, że ważne wymienne elementy podeszwy można wymieniać, gdy te stare się zużyją (zetrą).

Regulowana wkładka

Umiejscowiona jest pomiędzy butem wewnętrznym a skorupą. To niezwykle istotny element całego procesu, pozwalający na uzyskanie neutralnej pozycji narciarskiej w płaszczyźnie czołowej oraz strzałkowej. Podczas dopasowywania buta analizujemy ustawienie stawu skokowego i jego stabilność (neutralne, supinacja, nadpronacja) oraz ruchomość stawu skokowego. Pozwala to ustalić odpowiednią pozycję przód-tył przez regulowanie kąta „ramp angle”. Ponadto regulowana wkładka pozwala eliminować różnice w długości kończyn.

Aluminiowe klamry z mikroregulacją

Zamontowane są odwrotnie niż w tradycyjnych butach. Łatwo można je otworzyć i zamknąć. Przy tym rozwiązaniu ryzyko otwarcia lub uszkodzenia klamer jest mniejsze.

Progresywny zmienny flex

Regulowane napięcie sprężyny zamontowanej w tylnej części buta pozwala dostosować stopień pochylenia w przód między 12 a 27 stopni w zależności od poziomu umiejętności, techniki, warunków atmosferycznych i narciarskich. Takie rozwiązanie zapewnia optymalne oddanie energii przy wychodzeniu ze skrętu oraz podczas inicjacji kolejnego.

Ten model butów przeznaczony jest dla narciarzy prezentujących bardziej agresywny styl jazdy, którzy potrzebują sztywniejszych butów. Cholewa w tym modelu pochylona jest wyjściowo pod kątem 10 stopni a maksymalny kąt zgięcia to 18 stopni. Możliwość regulowania siły progresywnego flexu w butach DaleBoot oraz bardzo duża sztywność boczna zapewniają rewelacyjne przekazywanie energii na krawędź zarówno race-owej jak i szerokiej freeride-owej narty.

VFF PRO

Cholewa

Wykonana jest z bardzo twardego plastiku (Poliuretan TPU 63D w skali Shora), ustawiona wyjściowo pod kątem 10 stopni (jej maksymalny kąt zgięcia w przód to 18 stopni). Cholewa przymocowana jest do dolnej części skorupy w 4 miejscach, gdyż w ten sposób zapewnia optymalne dopasowanie się do płaszczyzny ruchu stawu skokowego. Prawidłowe ustawienie kostki uzyskujemy przez odpowiednie dostosowanie regulowanej wkładki oraz przez wykonanie w pełni spersonalizowanej wkładki Sidas. Właściwa praca stawu skokowego jest istotna dla odpowiedniego przenoszenia sił z nogi na buta a następnie na nartę. Gdy staw skokowy jest optymalnie ustawiony a ruch pokrywa się z ruchem cholewy VFF, przenosimy całą siłę na właściwą krawędź, tym uzyskujemy lepsze trzymanie krawędzi i w efekcie jeździmy lepiej.

Dolna część skorupy

Wykonana jest z plastiku o jeszcze wyższej twardości niż cholewa (Poliuretan TPU 69D w skali Shora). Plastik podobnej twardości stosuje się w butach zawodniczych. Dzięki takim materiałom but jest bardzo stabilny i można go dostosować do stopy każdego narciarza. Skorupę można rozciągnąć na długość do 2 cm, na szerokość od 4 do 15 mm, a przestrzeń na palce podnieść o 7 mm. DaleBoot jako jedyny producent stosuje tak wysokiej jakości plastik a efektem tego jest niezwykle lekka a przy tym wytrzymała skorupa, którą można modyfikować przez wiele lat użytkowania buta.

Trzyczęściowy język i system domknięcia podbicia

Eliminuje miejsca ucisku wzdłuż podbicia, gdyż w okolicach języka, w miejscu zgięcia buta oraz podbiciu zastosowano różne gęstości plastiku gęstości plastiku. Warstwy z coraz miększego plastiku eliminują możliwość zgniatania stopy przez skorupę oraz ucisku nerwów, co często występuje w butach o tradycyjnej konstrukcji (overlap) i czterech klamrach. Ucisk na podbicie jest najczęstszą przyczyną marznących stóp, drętwienia i bólu. Rozwiązanie oferowane przez DaleBoot zwiększa komfort, ułatwia zakładanie i zdejmowanie buta oraz eliminuje punkty nacisku.

Canting

Podeszwa buta jest zaprojektowana tak, że jej przednia i tylna część są dostosowane do ustawiania cantingu przez zamontowanie elementów podeszwy o wymaganym kącie. Precyzyjne ustawienie cantingu pozwala na uzyskanie neutralnej pozycji na nartach, równomierne dociążenie krawędzi i skuteczniejsze przenoszenie siły z buta na nartę. Jest to niezwykle istotny element całego dopasowania buta, gdyż pozwala na równomierne rozłożenie masy narciarza nad nartami. Przykładowo, osoba o nogach szpotawych najprawdopodobniej będzie obciążać mocniej zewnętrzne krawędzie nart i co naturalne trudniej będzie dociążyć nartę zewnętrzną skrętu. Istotne jest, że ważne wymienne elementy podeszwy można wymieniać, gdy te stare się zużyją (zetrą).

Regulowana wkładka

Umiejscowiona jest pomiędzy butem wewnętrznym a skorupą. To niezwykle istotny element całego procesu, pozwalający na uzyskanie neutralnej pozycji narciarskiej w płaszczyźnie czołowej oraz strzałkowej. Podczas dopasowywania buta analizujemy ustawienie stawu skokowego i jego stabilność (neutralne, supinacja, nadpronacja) oraz ruchomość stawu skokowego. Pozwala to ustalić odpowiednią pozycję przód-tył przez regulowanie kąta „ramp angle”. Ponadto regulowana wkładka pozwala eliminować różnice w długości kończyn.

Aluminiowe klamry z mikroregulacją

Zamontowane są odwrotnie niż w tradycyjnych butach. Łatwo można je otworzyć i zamknąć. Przy tym rozwiązaniu ryzyko otwarcia lub uszkodzenia klamer jest mniejsze.

Progresywny zmienny flex

Regulowane napięcie sprężyny zamontowanej w tylnej części buta pozwala dostosować stopień pochylenia w przód między 10 a 18 stopni w zależności od poziomu umiejętności, techniki, warunków atmosferycznych i narciarskich. Takie rozwiązanie zapewnia optymalne oddanie energii przy wychodzeniu ze skrętu oraz podczas inicjacji kolejnego.

ST

To produkt dla narciarzy, którzy potrzebują wyjątkowo sztywnych butów, stworzony do rozwijania dużych prędkości. Jego cholewę tworzą trzy warstwy plastiku, każda grubsza i sztywniejsza od poprzedniej, co daje bardzo dobrą sztywność boczną oraz w płaszczyźnie strzałkowej. Warstwy funkcjonują niezależnie, przez co but porusza się razem z podudziem, pozwalając narciarzowi na kontrolę w każdej fazie skrętu. Kąt zgięcia cholewy to przedział między 16 a 20 stopni.

Cholewa

Składa się z 3 warstw plastiku progresywnie sztywniejszego. Gwarantuje on maksymalną boczną stabilność oraz sztywność w płaszczyźnie strzałkowej. Ta cholewa sprawia, że mamy do czynienia z bardzo sztywnym zestawem przeznaczonym do dużych prędkości.

Dolna część skorupy

Wykonana jest z plastiku o jeszcze wyższej twardości niż cholewa (Poliuretan TPU 69D w skali Shora). Plastik podobnej twardości stosuje się w butach zawodniczych. Dzięki takim materiałom but jest bardzo stabilny i można go dostosować do stopy każdego narciarza. Skorupę można rozciągnąć na długość do 2 cm, na szerokość od 4 do 15 mm, a przestrzeń na palce podnieść o 7 mm. DaleBoot jako jedyny producent stosuje tak wysokiej jakości plastik a efektem tego jest niezwykle lekka a przy tym wytrzymała skorupa, którą można modyfikować przez wiele lat użytkowania buta.

Trzyczęściowy język i system domknięcia podbicia

Eliminuje miejsca ucisku wzdłuż podbicia, gdyż w okolicach języka, w miejscu zgięcia buta oraz podbiciu zastosowano różne gęstości plastiku gęstości plastiku. Warstwy z coraz miększego plastiku eliminują możliwość zgniatania stopy przez skorupę oraz ucisku nerwów, co często występuje w butach o tradycyjnej konstrukcji (overlap) i czterech klamrach. Ucisk na podbicie jest najczęstszą przyczyną marznących stóp, drętwienia i bólu. Rozwiązanie oferowane przez DaleBoot zwiększa komfort, ułatwia zakładanie i zdejmowanie buta oraz eliminuje punkty nacisku.

Canting

Podeszwa buta jest zaprojektowana tak, że jej przednia i tylna część są dostosowane do ustawiania cantingu przez zamontowanie elementów podeszwy o wymaganym kącie. Precyzyjne ustawienie cantingu pozwala na uzyskanie neutralnej pozycji na nartach, równomierne dociążenie krawędzi i skuteczniejsze przenoszenie siły z buta na nartę. Jest to niezwykle istotny element całego dopasowania buta, gdyż pozwala na równomierne rozłożenie masy narciarza nad nartami. Przykładowo, osoba o nogach szpotawych najprawdopodobniej będzie obciążać mocniej zewnętrzne krawędzie nart i co naturalne trudniej będzie dociążyć nartę zewnętrzną skrętu. Istotne jest, że ważne wymienne elementy podeszwy można wymieniać, gdy te stare się zużyją (zetrą).

Regulowana wkładka

Umiejscowiona jest pomiędzy butem wewnętrznym a skorupą. To niezwykle istotny element całego procesu, pozwalający na uzyskanie neutralnej pozycji narciarskiej w płaszczyźnie czołowej oraz strzałkowej. Podczas dopasowywania buta analizujemy ustawienie stawu skokowego i jego stabilność (neutralne, supinacja, nadpronacja) oraz ruchomość stawu skokowego. Pozwala to ustalić odpowiednią pozycję przód-tył przez regulowanie kąta „ramp angle”. Ponadto regulowana wkładka pozwala eliminować różnice w długości kończyn.

Aluminiowe klamry z mikroregulacją

Zamontowane są odwrotnie niż w tradycyjnych butach. Łatwo można je otworzyć i zamknąć. Przy tym rozwiązaniu ryzyko otwarcia lub uszkodzenia klamer jest mniejsze.

Progresywny  flex

But jest niezwykle sztywny, gdyż w cholewie zastosowano bardzo sztywny plastik, a w jej tylnej części dodatkowe wzmocnienie. Ponadto sztywność buta w płaszczyźnie strzałkowej oraz czołowej sprawia, że świetnie sprawdzi się on podczas bardzo dynamicznej i szybkiej jazdy.

But wewnętrzny został zaprojektowany we współpracy z Intuition Sports. Jest on wstępnie uformowany i fabrycznie ukształtowany do skorup DaleBoot. The Heat Fit IV jest termoformowalny i można go formować wielokrotnie, jeśli się okaże, że stopa zmieniła kształt lub objętość. But wewnętrzny jest wykonany z wielowarstwowego Ultralonu o różnych gęstościach. To jedyny na świecie materiał termoformowalny, który dokładnie odwzoruje i zapamięta kontur stopy i podudzia. Po uformowaniu linera stopa jest całkowicie podparta od palców do górnej części łydki. Liner daje komfort i ciepło przez cały dzień spędzony na stoku, dlatego możesz jeździć na nartach tak długo jak tylko masz ochotę. Sam botek tworzy wiele warstw pianek EVA o różnej gęstości (najmiększa jest przy stopie, najtwardsza przy skorupie). To rozwiązanie pozwala na komfort, dopasowanie oraz trwałość. Warto zauważyć, że zewnętrzna warstwa pianki jest wytrzymała i sztywna niczym plastik, ale ma właściwości formowania pianki EVA. To rozwiązanie znacznie zwiększa sztywność boczną oraz stabilizację kostki i pięty. Ponadto marka Intuition opatentowała bezjęzykową konstrukcję buta wewnętrznego. Pozwala to dopasować botek do wszystkich obwodów łydki i utrzymać optymalny kontakt ze skorupą.

Skorupy VFF, VFF Pro i ST wyposażone są właśnie w buty wewnętrzne Intuition Sports.