Ramp angle (kąt bootboardu) i forward lean (kąt nachylenia cholewki w przód) w butach narciarskich.

Obejrzyj nasz film lub przeczytaj poniższy wpis jeśli nie masz pewności czy masz prawidłowo ustawione kąty w butach.

Po czym poznać czy mam dobrze ustawiony kąt bootboardu i cholewki?

Ciężko to stwierdzić na pewno nie widząc Cię w butach narciarskich, lub podczas jazdy lub zwyczajnie nie wykonując pomiarów i analizy Twoich nóg. Postaram się jednak wymienić kilka sytuacji w których często chodzi o nieodpowiednie dopasowanie kątów do indywidualnych potrzeb narciarza.

  1. Miałeś wiele par butów narciarskich i żadne z nich nie były komfortowe. Nie pomagało wykonanie wkładek, modyfikowanie skorupy lub buta wewnętrznego
  2. Bierzesz udział w szkoleniach narciarskich, ale Twoje umiejętności nie podnoszą się i powielasz cały czas te same błędy.
  3. Buty wydają się być nieźle dopasowane, ale zawsze unosi Ci się pięta i czujesz się niestabilnie
  4. Jesteś w dobrej formie fizycznej a mimo to czujesz dość szybko ogromne pieczenie mięśni ud.

Jeśli, któraś z tych sytuacji opisuje Twoje narciarstwo to możliwe, że ten wpis jest właśnie dla Ciebie.

Gdzie są te kąty?

Bootboard to platforma pod linerem na której stoisz, taka podłoga w bucie narciarskim. Jest to kawałek tworzywa sztucznego, przeważnie można go łatwo wyjąć. W butach marketowych często go nie ma lub nie nadaje się do modyfikacji. Bootboard jest pochyły tak, że pięta stoi wyżej niż przodostopie i to jest właśnie ramp angle. Czyli stoisz w butach narciarskich na mały „obcasie”.

Kąt pochylenie buta w przód widać gdy patrzymy na nie z boku. Górna część skorupy (kołnierz skorupy) jest pochylona do przodu o kilkanaście stopni.

Jaki wpływ na postawę w butach narciarskich mają kąty w butach narciarskich?

Żeby stanąć komfortowo w butach narciarskich stopa musi się zgiąć grzbietowo. Czyli goleń musi pochylić się o taki kąt jaki jest w konkretnym modelu.

Jaki to ma wpływ na jazdę przedstawię na trzech przykładach narciarzy. Przyjmijmy, że wszyscy jeżdżą w butach o kącie nachylenia bootboardu 5 stopni i chodzi nachylenia w przód 15 stopni.

  1. Pierwszy narciarz może zgiąć goleń o 15 stopni zanim jego pięta zacznie odrywać się od podłoża. Oznacza to, że może swobodnie stanąć w tych butach narciarskich. Czuje on podobny nacisk na piętę i przodostopie, oraz na piszczel i łydkę a jego pięta cofnięta jest na swoje miejsce. Jego środek ciężkości jest dokładnie nad środkiem narty. Jest to dobry punkt wyjścia, żeby kontrolować nacisk na przednią i tylną część narty. Ten narciarz może swobodnie inicjować skręt a w fazie sterowania skrętem pogłębiać zgięcie goleni.
  2. Drugi narciarz może zgiąć goleń jedynie o 5 stopni żeby nie oderwać pięty od podłoża. Można zatem przypuszczać, że jeździ w za dużych butach, dlatego że nie mogąc wykonać takiego zgięcia jaki wymaga ten model butów jego piąta nie jest cofnięta na miejsce jej przeznaczone. Między piętą a skorupą jest pusta przestrzeń. W dobrze dobranych butach jego palce naciskałyby mocno na koniec buta lub byłyby nawet podkurczone. Dlatego wybrałby by buty o rozmiar lub dwa za duże. Pozycja takiego narciarza daleka jest od ideału. Stoi on głównie na pięcie, sylwetka odchylona jest do tyłu, co tworzy nacisk na łydkę. Przez to, że stopa ustawiona jest w nienaturalnie, taka osoba prawdopodobnie czuje wiele punktów nacisku np. na kostkę, k. Łódkowatą i podbicie. Narciarz numer 2 dociąża mocno tył narty a przód prawie wcale nie pracuje. Jego pozycja powoduje też bardzo szybkie zmęczenie mięśni ud. Ten narciarz mógłby mocniej dociążyć przód narty, jednak żeby jego sylwetka przesunęła się do przodu mimo braku dostatecznego zgięcia w stawie skokowym musi oderwać piętę od podłoża. Jadąc w takiej pozycji mocno obciąża przodostopie, które szybko zaczyna boleć. Ból pojawia się również w podeszwowej części stopy oraz łydce. Jazda w takiej pozycji nie wygląda wcale lepie.
  1. Trzeci narciarz może zgiąć bardzo mocno nogę w przód zanim oderwie piętę od podłoża. Może on zatem komfortowo stanąć w tych butach narciarskich, jednak problem pojawia się podczas jazdy. Do efektywnego sterowania nartami potrzebujemy wygenerować odpowiednie napięcie na ścięgnie achillesa. Dzieje się to właśnie gdy zginamy goleń w przód. Trzeci narciarz musi bardzo mocno pochylić nogi żeby uzyskać to napięcie. To co dzieję się podczas jazdy w omawianych butach to duży nacisk na piszczeli i ich odgniecenie, pięta mocno dociska do tyłu skorupy a przodostopie nadmiernie obciąża przednią część buta. Sylwetka narciarza wygląda tak, że mocno zgina on nogi w kolanach, nadmiernie pochyla tułów do przodu i wypina biodra do tyłu. Chce on w ten sposób zachować równowagę w sytuacji gdy but nie daje stabilności. To też nie jest dobra pozycja do jazdy.

Jak widać przy doborze butów warto wziąć pod uwagę nie tylko kształt i rozmiar stopy ale też jej biomechanikę. W omawianych przykładach tylko pierwszy narciarz miał odpowiednio dobrane buty z właściwie ustawionymi kątami. Pozostali potrzebowali albo innych modeli butów albo ich modyfikacji. Odpowiednie ustawienie tych kątów jest ważne zarówno dla komfortu jak i właściwego rozłożenia ciężaru w płaszczyźnie strzałkowej (przód – tył). Taka stabilna postawa zaowocuje pewnym prowadzeniem nart i dociążenia ich na całej długości.

Jak sprawdzić czy mam dobrze ustawione kąty w swoich butach narciarskich.

  1. Stań w butach narciarskich bokiem do lustra w najbardziej naturalnej dla Ciebie pozycji. Przesuwaj całą sylwetkę do przodu i do tyłu, obserwuj ją czy przypomina postawę 1 narciarza czy może dwóch pozostałych. Wyczuj jak podczas tych ruchów zachowuje się Twoja stopa i co czujesz w środku buta. Może unosi Ci się pięta, albo nadmiernie zginasz nogi w przód a mimo to nie czujesz, że Twoje łydki są napięte.
  2. Jeszcze lepiej obejrzeć swoje nagranie z jazdy na nartach i wtedy ocenić sylwetkę. Można też taki film omówić z instruktorem, który oceni czy Twoja pozycja jest stabilna czy może dociążasz bardziej przód lub tył narty.
  3. Jeśli ciężko ocenić Ci to samemu udaj się do bootfittera, który różnymi sposobami sprawdzi czy potrzebujesz modyfikacji swoich butów w tym zakresie.

Jeśli zainteresował Cię nasz wpis o kątach w butach narciarskich. Polecam Ci przejrzeć również wcześniejsze. Obserwuj też naszą stronę i nasz fan page na Facebooku tam również zamieszczamy pojawiające się nowe treści.